Skansen Lejonet men Götiskt märke

Gustaf II Adolfslogen Göteborg

Då Förbundet ombildades till ordenssällskap den 7 juni 1817, blev vårt Riddaregille, som då var det enda Riddaregillet, benämnt Moderlogen. 1969 byttes namnet Moderlogen till Gustaf II Adolfslogen och under detta namn lever och verkar Götiska Förbundets första Riddaregille alltjämt.

Sedan 1974 har vi våra sammankomster på Skansen Lejonet. Den 4 september 2014 var det exakt 40 år sedan den nyrenoverade Skansen Lejonet invigdes av konung Carl XVI Gustaf. Vi har en veteranklubb som har sina sammankomster i Smålandsstugan i Slottskogen. Klubben genomför utöver möten, studiebesök på intresseväckande platser, Historieaftnar med olika inriktningar anordnas vår och höst. Under dessa aftnar är även släkt och vänner väkomna. Logen har en historiegrupp som under sakkunnig ledning träffas varannan onsdag förmiddag. Gustaf II Adolfslogen anordnar varje år en höstbal (Damkapitlet), dit brödernas damer är inbjudna.

STYRELSEN

Ämbete
vice Ordförande
2. vice ordförande