Hoppa till innehåll
Skansen Lejonet men Götiskt märke

Commendörsgillet Skaraborg

Commendörsgillet Skaraborg, instiftat 1992.
Gillet instiftades den 23 februari 1992 i Varnhems klosterkyrka, där vi vanligtvis firar vår  årliga Högtidsdag.

Gillets första Ordförande var Sten Svensson som år 1998 efterträddes av Chester Melin. Sedan 2009 innehar Johny Lindell Ordförandeposten.

År 1989 bildades Commendörsföreningen Skaraborg med syfte att invigas till ett Commendörsgille. Förbundets nya organisation fastställdes i ett andra Lagtima Ting den 26 januari 1992 och därmed kunde Commendörsgillet Skaraborg invigas.

Från början omfattade detta Commendörsgille tre Riddaregillen, nämligen Afzeliuslogen i Skara, Olof Skötkonungslogen i Lidköping och Hertig Carlslogen i Mariestad. 1995 tillkom ytterligare ett Gille, Carl XIV Johanslogen i Karlsborg som avvecklades 2022 och då kvarvarande medlemmar övergick till Hertig Carlslogen.

Commendörsgillet tog namn efter den borg, Skaraborg, som en gång fanns i Skara och som också fick ge namn till det län som bildades.

Commendörerna i Skaraborg utdelar årligen stipendium ur Ungdomsstipendiefond för Kulturgärningar i Skaraborg, vilket tillfaller någon ungdom under 25 år med anknytning till gamla länet Skaraborg.

STYRELSEN

Michael Ringh
Mikael Rönnlund

commendorsgilletskaraborg[at]gotiskaforbundet.se

Om du är intresserad av att veta mer om oss  kontakta via formuläret nedan

Götiska Bröder i Skaraborg firade Högtidsdag.

Söndagen den 29 oktober 2023 firades gemensam Högtidsdag för Brödragillena i Skaraborg. Ett 80-tal besökande hade tagit sig till Varnhems Klosterkyrka för att deltaga i Högtidslogen. Denna dag uppmärksammades ett antal Bröder för sina gärningar inom Förbundet. Av tio kallade hade sju infunnit sig för att av Stormästaren dekoreras till Silvercommendörer, innebärande att de varit förbundsmedlemmar i mer än 25 år. En Broder mottog Förbundets förtjänsttecken i Silver. En återkommande begivenhet är den årliga utdelningen av Ungdomsstipendium. Årets stipendiat är Isak Mellgren från Tidaholm. Isak avslutade sin gymnasietid i våras då han lämnade Ållebergsgymnasiet där han gått estetisk linje med musikalisk inriktning orgel. Efter att ha fullföljt sin värnplikt avser Isak att fortsatt studera för att bli kyrkomusiker/organist. Just nu pågår ett flerårigt arbete för översyn av den svenska psalmboken. Isak är en av deltagarna i detta arbete. Isak gav såväl i kyrkan som vid den efterföljande måltiden prov på sin musikalitet. Högtidsmåltiden intogs därefter på Götala Herrgård, strax utanför Skara, under sedvanlig Götisk god stämning med, förutom musik framförd av stipendiaten, flera tal, sång och samtal. Samtliga bilder nedan är tagna av Börje Pålsson
Bild 1: Utdelning av Förtjänsttecken
Bild 2: Silvercommendörer
Bild 3: Isak Mellgren, årets Stipendiat

Götiska Commendörers Ungdomsstipendiefond och stipendiater

I  samband med den årliga Högtidsdagen utdelas Götiska Commendörer i Skaraborgs Ungdomsstipendie för kulturgärningar i Skaraborg. Stipendiat utses genom Stipendiefond efter förslag från Commendörerna i Skaraborg.

Stipendiet utdelas till ungdom med rötter i före detta Skaraborgs län och högst 25 år gamla. Utdelning har skett sedan år 1990. Se samtliga stipendiater nedan.