Hertiginnan Ingeborglogen i Varberg

Hertiginnan Ingeborglogen i Varberg invigdes den 2 april 2022 i Lindbergs kyrka, Varberg. Hertiginnan Ingeborg är Götiska Förbundets fjärde kvinnliga Gille och genomför gradgivningar i Graderna I - III.

Hertiginnan Ingeborglogen verksamhet består, förutom av logeverksamhet med gradgivning, även av träffar för umgänge och med skilda teman.

Inom Gillet arbetar vi  för att

* främja vård av miljö och natur,

* stödja det svenska kulturarvet,

* öka kunskaperna om vår historia,

* värna om medmänsklighet och laglydnad och,

* ta avstånd från främlingsfientlighet och diskriminering.

Hertiginnan Ingeborg är en av våra starka kvinnor i Varberg. Hon föddes 1301 som norsk prinsessa och gifte sig 1312 med hertig Erik. Efter Eriks död fick den endast 17-åriga hertiginnan Ingeborg ärva Varbergs slott och blev hertiginna av Halland. I Varberg fick hennes son Magnus Eriksson, kung av Sverige, växa upp. Hon kallades ibland för svearnas hertiginna och satt både i det norska och i det svenska riksrådet. Hertiginnan Ingeborg bedrev sin egen politik och var känd för att belöna sina anhängare. Den unga änkehertiginnan utnyttjades av stormännen att som regent, ensam under eget sigill, utfärda en rad gåvo- och förläningsbrev.

Ulrika Ericsson, tel. 070-564 10 85

ulrika@oskarsdal.se