Välkommen till det blivande Victoriagillet - Hertiginnan Ingeborg

Vill du också vara med oss och skapa nutidshistoria i Halland?

Våren 2022 planerar vi för invigning av Hallands och Varbergs första Victoriagille och som blir det fjärde Victoriagillet för kvinnor inom Götiska Förbundet.

Bli medlem

Vi hälsar dig hjärtligt välkommen att bli en av oss och vara med i vår nystartade förening i Varberg.

Inom Götiska förbundet får du ett unikt tillfälle att bekanta dig med nya vänner samt lära känna dig själv, vårt lands historia och omvärld.

Ansök redan idag via vår hemsida – ingångssidan  www.gotiskaforbundet.se  Sidlisten till höger. Du går in under ”Victoriagillen” och väljer ”Generellt kvinnor” i ”rullgardinen”. Ange gärna ”Hertiginnan Ingeborg” i meddelanderutan. På hemsidan kan du också läsa mer om oss.

Om oss

2017 började några kunniga kvinnor inom Götiska Förbundet träffas för att starta upp ett nytt gille i Hallands län. En novemberdag 2018 var den första interimsstyrelsen för föreningen Hertiginnan Ingeborg bildad. Sedan dess pågår ett arbete med att bilda ett Victoriagille för intresserade kvinnor i Varberg med omnejd. Till vår hjälp har vi vår fadderloge Emerentialogen i Göteborg. När vi kan tar vi en tur till deras sammankomster i Skansen Lejonet, en upplevelse utöver det vanliga. Vår fadder och de andra logerna bjuder oss på många intressanta medlemsaktiviteter såsom studiebesök och föreläsningar.

Vi träffas för en god systerlig gemenskap men också för ett äventyr för våra egna personliga resor.

Vi vill gärna bidra till en god utveckling av Sverige genom att framhålla civilkurage, måttlighet och ärlighet.

Vi jobbar för att

* främja vård av miljö och natur,

* stödja det svenska kulturarvet,

* öka kunskaperna om vår historia,

* värna om medmänsklighet och laglydnad och,

* ta avstånd från främlingsfientlighet och diskriminering.

Inom Victoriagillet har vi tre gradgivningar, Götagraden, Sveagraden och Birgittagraden.

Götiska förbundet grundades 1815 i Västra Tunhems kyrka i Västra Götaland och vilar på en kristen demokratisk grund med lika rättigheter för män och kvinnor.

Hertiginnan Ingeborg

Hertiginnan Ingeborg är en av våra starka kvinnor i Varberg. Hon föddes 1301 som norsk prinsessa och gifte sig 1312 med hertig Erik. Efter Eriks död fick den endast 17-åriga hertiginnan Ingeborg ärva Varbergs slott och blev hertiginna av Halland. I Varberg fick hennes son Magnus Eriksson, kung av Sverige, växa upp. Hon kallades ibland för svearnas hertiginna och satt både i det norska och i det svenska riksrådet. Hertiginnan Ingeborg bedrev sin egen politik och var känd för att belöna sina anhängare. Den unga änkehertiginnan utnyttjades av stormännen att som regent, ensam under eget sigill, utfärda en rad gåvo- och förläningsbrev.

Ulrika Ericsson, tel. 070-564 10 85

ulrika@oskarsdal.se

Här är vi som nu sitter i styrelsen för Hertiginnan Ingeborg:

Ordförande Ulrika Ericsson

Vice ordförande Bitte Höckerbo