Margaretalogen i Uddevalla

Margaretalogen i Uddevalla invigdes 1 september 2007 och har gradgivning för kvinnor i de tre första graderna.

Margaretalogen arbetar för att vårda svenskt kulturarv, främja vård av miljö och natur samt värna om medmänsklighet och laglydnad. Det gör vi genom våra gradgivningar, medlemsaktiviteter och via vår gåvofond som utdelas vid jämna födelsedagar med start på 5-årsdagen 1 september 2012.

Margareta Hvitfeldt föddes 5 november 1608 och har gett namn till Margaretalogen. Gårdarna Skjelbred och Sundsby ärvde Margareta redan som ung kvinna och medförde dessa i boet när hon 1635 gifte sig och tillsammans med sin man bosatte sig på gården Sundsby. Gården ligger på ön Mjörn nära Tjörn i Bohuslän. Makarna drev gårdarna med framgång men maken dog tidigt och Margareta miste även två av de tre barnen i tidig ålder medan sonen Ivar Dyre levde till 19 års ålder.

Efter den dagen levde Margareta i sorg och valde att donera medel till det som blev Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. Detta gjorde hon 16 november 1664 till minne av såväl sonen som sig själv. Margareta levde ytterligare 19 år under vilka hon fortsatte att driva sina vinstgivande egendomar på Mjörn. Många minnen av Margareta lever kvar den dag som i dag är. Denna driftiga och handlingskraftiga kvinna, Margareta Hvitfeldt, har lämnat sitt namn i arv till Margaretalogen i Uddevalla.

Margaretalogens första styrelse vid invigningen 2007

samt Götiska Förbundes dåvarande Stormästare och

vice Stormästare.

Styrelsen vid jubileet 2017 tillsammans med Margaretalogens

första respektive andra ordförande.

Kontakta gärna Margaretalogen via:

Ordförande Kickie Gustafsson, 070 219 21 68, kickie.gustafsson54@gmail.com
Talman Kerstin Pålsson, 070 523 91 14, kerstin.palsson1@gmail.com

Styrelse och ämbetsmän:

Ordörande Kickie Gustafsson

V. Ordförande Edda Andreasson

Ombudsman Gunilla Börjesson

Sekreterare Siv Pettersson

Skattmästare Lena Bark

Ceremonimästare Wictoria Insulán

Gradgivning i Birgittagraden

Torsdag 25 november hade vi åter glädjen att genomföra en gradgivning i Birgittagraden för fyra egna systrar. Senast vi hade gradgivning i denna grad var det hösten 2019.

Ordförande Kickie Gustafsson ledde logen och de nya Birgittasystrarna är Viola Gustafsson, Therese Hagedorn-Oskarsson, Annette Hansson och Ingela Smederöd.

Foton: Kickie Gustafsson

Vid den efterföljande måltiden serverades cider och räkor och Margaretalogens ordförande hälsade systrar från Victorialogen, Margaretalogen och Emerentialogen välkomna till bords.

Talet till de nyvordna hölls av ordförande Kickie Gustafsson och de nyvordnas tacktal hölls av Annette Hansson.

Öppet möte i Ljungskile 22 oktober 2021

Resteröds trikå har haft produktion sedan 1935 och har så alltjämt. Det är Pernilla Toll och hennes man som driver företaget idag. Alla gamla maskiner, gemenligen kallade Dinosaurierna, är fortfarande i god kondition och producerar kläder i stickad trikå. Mönster från 40-talet hänger i sin ställning och används fortfarande.

Mönster

Vi är ett 30-tal Margaretasystrar och gäster som tar tillfället i akt att ta del av Ljungskileortens fabrikshistoria. Pernilla ansvarar för fabriken och både hon och hennes man måste arbeta med civila yrken då trikåfabriken är under utveckling och här finns mer att göra innan den bär sig ordentligt.

Vikten av att vårda vår historia känns påtagligt när vi andas in blandningen av symaskinsolja och ”mekaniska verkstadens” specifika doft, när vi får uppleva att den fina stickade trikån växer fram i monstermaskinen.

Stickmaskin

I fabrikens gömmor finns många underkläder kvar i utsökt kvalité liksom tygpackar som väntar på att blir välskräddade kavajer. Skräddarsaxen ser likadan ut idag som för snart 100 år sedan.

Resteröds tyg Skräddarsax

Kvällen avslutas med smörgås och fika och glatt samspråk. Margaretalogens ordförande Kickie Gustafsson berättar om Götiska Förbundet och Margaretalogen. Gästerna presenteras förbundets informationsmaterial och flera ber även om blanketten för inträde i förbundet.

De kvinnliga Gillenas Högtidsdag 2021

Följ länk.

Den grönfläckiga paddan

Margaretalogen har varje månad under 2014 sponsrat den grönfläckiga paddan som finns på Nordens Ark i Sotenäs kommun