Olof Skötkonungslogen, Lidköping

Olof Skötkonungslogen instiftades den 20 september 1986 av dåvarande
Stormästaren Nils Dahlbeck vid en högtidlighet i Riddarsalen på Läckö slott.

Logens första ordförande blev Ingemar Nordgren.
Logen hade till en början sin hemvist på Hotell Sköldmön men har numera sin
verksamhet i Odd Fellows lokaler i Lidköping.

Efter logesammankomsterna hålls alltid en Brödramåltid följt av ett föredrag.
Årligen görs en resa till någon kulturhistoriskt intressant plats.
Olof Skötkonungslogen har också arrangerat historiska symposier av hög klass.

Styrelse:

Ordförande: Michael Ringh
vice Ordförande: Per-Arne Eringfält

Talman: Göran Englund

Ombudsman: Andreas Lans Persson

Sekreterare: Fredrik Göransson

Skattmästare: Karl-Gustaf Ryderup

Ceremonimästare: Rune Torstenson

Stämningsfullt julfirande hos Olof Skötkonungslogen

Olof Skötkonungslogen inbjuder årligen till Julblot och firande av kommande julhögtid. Detta år genomfördes firandet den 7 december med 35-talet deltagare. Inte bara Bröder från egna Gillet hade mött upp utan här fanns gäster från flera andra Gillen, såväl manliga som kvinnliga

Högtiden genomfördes under ledning av Gillets i höst nyinstallerade Ordförande Michael Ringh och Ceremonimästare Rune Torstenson. Talmannen Göran Englund gav tankar kring advents- och julfirande alltifrån Snorre Strulassons tid, knuten till hans besök i Västergötland år 1219  då han sägs ha uppmanat lagman Eskil Magnusson att skriva Västgötalagen, fram till våra dagar.  Naturligtsvis berördes också Luciafirandet som lär ha sin upprinnelse i Västergötland.

Lucia med tärnor och stjärngossar gjorde sin entre och framförde ett stort antal advents- och julsånger, såväl av äldre datum som nyare. Som avslutning kom Tomten själv på besök.

Den efterföljande måltiden bestod av ett julbord baserat på lokala produkter. Under måltiden framförde Ordföranden sitt tack för stöd och flitigt arbete till Gillets ämbetsmän och till andra som som alltid finns till hands för genomförande av loger,  men också mellan dessa.

Vice Ordföranden Per-Arne Eringfält  sammanfattade de gångna 10 åren i Gillets verksamhet och önskade den nytrillträdde Ordföranden och Olof Skötkonungslogen all lycka inför de kommande 10 åren,

Olof Skötkonungslogen administration