Afzeliuslogen, Skara

Afzeliuslogen instiftades den 22 juni 1933 i Falköping av Sveriges arvfurste, H.K.H. Hertigen av Västergötland, Prins Carl,
i egenskap av Götiska Förbundets Högste Styresman och Stormästare.

Logen namngavs efter skalden och hävdatecknaren m.m. Arvid August Afzelius som var född i Broddetorp den 6 maj 1785.
1974 flyttade Afzeliuslogen till Skara där den numera har sina sammankomster i Odd Fellows lokaler.

Styrelse:

Ordförande - Nils Erik Nilsson

v. Ordförande - Ewert Jonsson

Talman - Jan Ranbro

Ombudsman - Håkan Djurberg Johansson

Sekreterare - Hasse Wallgren

Skattmästare - Martin Persson

Ceremonimästare - Sven Lindberg

Glad och solig Nationaldag vid von Döbelns födelsehem

Högsommarvärme rådde denna Nationaldag 2021, då Bröder ur Afzeliuslogen högtidlighöll dagen på sedvanligt sätt. I sitt  hälsningsanförande påminde Ordföranden Nils Erik Nilsson de närvarande, 35-tal Göter med i några fall medföljande, om det land vi lever i och vad vi har att värna om. Däribland om vårt lands historia och kultur, om vår yttrandefrihet och människors lika värde oavsett hud- eller hårfärg.

Under Patrik Karlssons trumpetfanfar hissades den svenska flaggan följt av ett fyrfaldigt leve och nationalsången. Därefter spelade Patrik Karlsson den av Hugo Alfvén (musik) och K.G. Ossiannilsson (text) år 1916 skrivna hyllningssången till Sveriges Flagga – ”Flamma stolt”.

Nationaldagsfirandet skedde vid General George Carl von Döbelns födelsehem, Stora Torpa i Segerstad socken, Stenstorp. Stiftarebrodern Gunnar Ivarsson berättade om von Döbelns liv från födelsen i Segerstad år 1758 tills hans död i Stockholm år 1820. Von Döbeln deltog i strider på ett antal slagfält. På bilder kan man se honom med ett svart band över pannan som han bar efter slaget vid Porrassalmi år 1789.  Där strid Sverige och Ryssland.  Döbeln manade sina soldater med orden: ”Det är inte kulor, utan grankottar som fienden skjuter!” Strax därefter blev han träffad av ett muskötskott, som först gick genom hattbrättet och sedan gick in i pannan. Såret i pannan läkte aldrig varför han bar det svarta bandet, för att dölja skadan. Bandet blev därvid von Döbelns signum.

I den härliga grönskan på gårdsplanen smakade det gott att därefter inta det medhavda förmiddagskaffet och att få umgås och samtala med varandra. Det var ju så länge sedan de flesta av deltagarna senast sågs.

Döbelnsförbundet, som i en stiftelse, driver Stora Torpa och de öppnade därefter dörren till huset och Göterna bjöds att träda in för att bese interiören. Där fanns en liten utställning och ett fint renoverat rum för att ge en aning om hur herrskapsrum kunde ta sig ut tiden för George Carl von Döbelns tid på gården.

I sitt anförande nämnde Gunnar Ivarsson också att flera minnesstenar över von Döbeln finns runt om i vårt land så också vid Stora Torpa – Döbelnsgården. Här har de boende i socknen hyllat traktens son. På platsen finns också ett Götiskt Minnesmärke.

publicerat 2021-06-06

Kontakt:
Kontakt kan tas med Afzeliuslogen via e-post till: afz.logen@gmail.com