Afzeliuslogen, Skara

Afzeliuslogen instiftades den 22 juni 1933 i Falköping av Sveriges arvfurste, H.K.H. Hertigen av Västergötland, Prins Carl,
i egenskap av Götiska Förbundets Högste Styresman och Stormästare.

Logen namngavs efter skalden och hävdatecknaren m.m. Arvid August Afzelius som var född i Broddetorp den 6 maj 1785.
1974 flyttade Afzeliuslogen till Skara där den numera har sina sammankomster i Odd Fellows lokaler.

Styrelse:

Ordförande - Nils Erik Nilsson

v. Ordförande - Ewert Jonsson

Talman - Jan Ranbro

Ombudsman - Ewert Jonsson

Sekreterare - Hasse Wallgren

Skattmästare - Ingvar Nyman

Ceremonimästare - Sven Lindberg

Nationaldagsfirande 2019

Även detta år firades Nationaldagen i högsommarvärme. Firandet kunde denna gång inte ske som planerat utan vi fick hitta en annan plats med kort varsel och hamnade därför på Soldathemmet i Skövde. Efter att alla hälsats välkomna berättade ordföranden Nils Erik Nilsson om den Götiske brodern Paul Nilsson som betytt så mycket för Västergötland. Han skrev dikten Västgötaslätten som sedan tonsattes och blev Hymn till Västergötland. Paul Nilsson grundade även soldathemsrörelsen i Sverige och de tre första soldathemmen uppfördes i Borås, Vänersborg och Skövde. 1934 blev Paul Nilsson medlem nr 133 i Afzeliuslogen, som då fanns i Falköping.

Paul Nilsson Foto: Valborg Kjellander/Västergötlands Museum

Vår Götiske broder Roland Axelsson, som tidigare varit föreståndare för Soldathemmet, berättade därefter om Soldathemmets tillkomst 1917 och jämförde dess användning förr i tiden med idag innan samtliga deltagare lät sig väl smaka av soldathemmets kaffe och hemgjorda smörgåstårtor med räkor och skinka

Skövde soldathem från 1917. Foto: Nils Erik Nilsson

När alla ätit sig mätta åkte deltagarna på en Götisk utflykt till Sveriges äldsta daterade kyrka, Forsby kyrka öster om Skövde. Kyrkan är daterad till den 13 augusti 1135. Vi hade en annan tideräkning på den tiden, men rätt datum i förhållande till idag får man om man räknar 13 dagar bakåt från och med den 1 augusti. Invigningen blir då en lördag, den 20 juli, när man firade Margaretas dag.

Inskriptionen i kyrkoväggen. ”XIII KALENDAS AVGUSTI DEDICATA MCXXXV ANNO”.   Foto: Nils Erik Nilsson.

Kyrkan är byggd på en avskalad kulle som kan vara en gammal gravkulle. Åldern är bekräftad då en dendrokronologisk undersökning visat att stockarna till takstolarna avverkats 1130 och 1131. Ett triumfkrucifix från 1130-talet, en madonnaskulptur, en mässhake i siden från 1200-talet och en mässkjorta från 1400-talet har donerats till Statens historiska museum. Av de medeltida föremålen finns den lilla kyrkklockan och dopfunten kvar samt två liljestenar och två stavkorshällar på kyrkogården.

Forsby kyrka från 1135. En vacker bild av Sverige. Foto: Nils Erik Nilsson

Nedanför kyrkan och klockstapeln ligger ett gammalt sockenmagasin i två våningar från 1766 där man tidigare förvarade prästens del av ”tiondet” i form av spannmål. På nedre våningen var det tidigare ett kyrkstall medan magasinet fanns på övre våningen. Idag är sockenmagasinet omgjort till samlingslokal på nedre våningen och ett museum på den övre.

Kontakt:
Kontakt kan tas med Afzeliuslogen via e-post till: afz.logen@gmail.com