Torstenssonslogen, Trollhättan

Gillet stiftades 27 februari 1927

Torstenssonslogen är ett Riddaregille under Götiska Förbundet och genomför logesammanträden och gradgivningar i förbundets

tre första grader;

Götiska graden, Nordmannagraden och Riddaregraden.

Logesammanträdena hålls på Odd Fellowgården, Strandgatan 18 – 20 i Trollhättan.

Gillet anordnar utöver ordinarie logeverksamhet i Trollhättan bland annat utflykter till platser eller orter med kulturella eller historiska sevärdheter.

Torstenssonslogens styrelse:

Ordförande: Thomas Broborn

1:e vice Ordförande Peter Bylund

Talman: Jörgen Stigh

Ombudsman: Uno Dahl

Sekreterare: Ove Frid

Skattmästare: Thomas Eriksson

Ceremonimästare: Christer Nöjd

Kontaktpersoner:

Peter Bylund, tfn 0705-211964, e-post hp.bylund@telia.com

Thomas Broborn, tfn 0705-383138, e-post thomas@broborn.eu

Senaste nytt :

Högtidsdagen den 2 Mars 2019

37 Personer hade tagit sig till Borgen för att bevista Torstenssonslogens 92:a Högtidsdag. Det var hög stämning och flera utmärkelser utdelades.

Först läste Stiftarebrodern Hans Hoffman sedvanligt "Göternas Vakt", en dikt skriven av en av Ernst Karlinder som var en av Torstenssonslogens stiftare. "Göternas Vakt" skrevs till gillets stiftande den 27 februari 1927. Därefter var det dags för utdelning kulturstipendiet. Årets mottagare var Kai Johan Jiang, grundaren och skaparen av företaget NEVS. Tyvärr kunde Kai Johan inte närvara

p g a av möten i andra delar av världen. Dock kommer stipendiet att utdelas vid en speciell ceremoni hos NEVS när Kai Johan är på plats.

Därefter intog vice Stormästare Ove Bertilsson ordförandeplatsen för utdelning av Torstenssons Hedersmedalj. Det är en utmärkelse till en Broder som genom upprepade Götiska Gärningar gynnat Torstenssonslogen eller Götiska Förbundet. Medaljen är numrerad och nummer 1 utdelades till Thomas Broborn för hans mångåriga insatser för Torstenssonslogen och Götiska Förbundet.

Vidare utdelades följande utmärkelser:

Förtjänsttecken i Brons: Bo Hansson. Förbundets Hederstecken för särskild insats i Riddargille: Tony Norbäck och Per-Anders Johansson.

Förtjänsttecken i Silver: Per Fradelos, Per Kloo samt Peter Bylund (ej närvarande). Till  Silvercommendör utnämndes Alan Holmdahl,

Kvällens meny presenterades som vanligt av Providören Erik Öhgren. Måltiden bestod av tomatspäckad kycklingfilé med ris till huvudrätt samt cappucinopannacotta till dessert..

Dagens skärv uppgick till 1065 kronor. Den kommer att skänkas till Oscar II:s fort och det Götiska batteriet vid vårresan 18:e maj.  Torstenssonlogens styrelse kommer dessutom att skjuta till pengar så den totala gåvan blir 5330 kronor. Exakt den summan som Götiska Förbundet bidrog med för att köpa loss tomten där fortet finns för 120 år sedan.

Hans Hoffman läser upp "Göters Vakt". Foto: Monika Burman

Stormästare Hans-Olof Hagberg utnämnder Alan Holmdahl till Silvercommendör.

Foto: Monika Burman

Skifte av verksamhetsår. Talman Jörgen Stigh, Ordföranden Thomas Broborn,

Ceremonimästare Christer Nöjd. Foto: Monika Burman

Samtiga decorati.    Foto: Jörgen Stigh