Löpsedlar:
banner_bokarestaurang.png

Vilka lokaler för festliga tillfällen!!!

Har Du anledning att ordna festligheter för mindre eller större sällskap. Missa inte att först kolla upp med Götiska Förbundets källarmästare som verkar i Restaurang Skansen Lejonet. Det kan resultera i en minnesvärd upplevelse i lokaler som Karl XI invigde 1687 under stormaktstiden

Världens näst äldsta nationsflagga!

I Skansen Lejonet finns sedan 2011 Svenska Flaggans Museum, som vill öka intresset för vår nationalsymbol. Varför är flaggan gul och blå? Hur har utseendet förändrats över tid? Hur har den använts?

I museet finns exempel på svenska flaggor, både äldre och nytillverkade, som visar svenska flaggan genom tiderna. Några är försedda med märket för personalunionen mellan Sverige och Norge, här finns också olika tretungade flaggor och den flagga som flög på Ostindiefararen Götheborg under resan till Kina.

Den permanenta flaggutställningen i skansens entrévåning kompletteras med tillfälliga teman.

Ursprunget till Sveriges flagga

Ursprunget till Sveriges flagga är inte helt belagt. Enligt en uppfattning skall den svenska flaggan ha tillkommit genom inspiration från den rödvita danska korsflaggan, som enligt legenden sänktes över en dansk korsfararhär under en strid mot hedniska ester i närheten av nuvarande Tallinn.

Enligt en annan uppfattning skall vår flagga ha tillkommit genom förenkling av det medeltida riksbanéret – den konungaflagga – som i första och fjärde fälten visade Svea rikes tre kronor och i andra och tredje fälten Göta rikes lejon. Dessa vapen återfinns än idag i Sveriges riksvapen. Båda vapnen har blå botten och för tydlighetens skull skall ett gult kors ha lagts mellan de fyra fälten.

Den äldsta bevarade svenska flaggan finns idag på ett museum i Holland och förlorades i ett sjöslag i Öresund 1658. Och den äldsta danska flaggan finns i Sverige. Välkommen till Svenska Flaggans museum!