Om Svenska flaggans museum

Visste du att Sverige har världens näst äldsta nationsflagga? Svenska Flaggans Museum grundades 2010 och syftar till att öka intresset och främja respekten för den svenska flaggan – allt i en historisk miljö. Museet är inrymt i den gamla stormaktsborgen Skansen Lejonet, som tronar på Gullbergsklippan i Göteborg. Där lät kung Birger Magnusson bygga en befästning i början på 1300-talet.

Platsens och svenska flaggans historia har många beröringspunkter. På 1200-talet började en svensk centralmakt växa fram och Sverige fick också en landremsa vid Västerhavet, förhandlingarna skedde i anslutning till Gullbergsklippan. Det moderna Sverige hade tagit sin början och till denna tid kan vi också spåra våra nationalfärger, blått och gult. I Skansen Lejonet finns flera antika flaggor samt några från nyare tid. Tillsammans hjälper de till att skapa en förståelse för vår historia och den svenska flaggans växlande betydelse över tid.

Folkungaättens vapen

Lejonet på befästningens tak håller ett lyftat svärd samt håller rikets sköld med tre kronor framför sig – en mäktig symbol som illustrerar Göteborgs betydelse för riket, Sveriges port mot väster. Lejonsymbolen går också tillbaks till Folkungaättens/Bjälboättens vapen, som även påverkade utformningen av den svenska flaggan.

Under 2012 var utställningstemat ”Finlands svenska flaggor”. Den blågula duken har vajat längst över vår gamla östra rikshalva, men i Skansen Lejonet hänger också flera andra flaggor, med anknytning till både Sverige och Finland. Det var i faktiskt i Marstrand som Finlands blåvita flagga uppfanns 1862, och ett nysytt exemplar av denna variant finns till beskådande i Svenska Flaggans Museum. 2013 var temat Nya Sverige, eftersom det var 375 år sedan svenska kolonister grundade en bosättning i Amerika. Staden Wilmington i Delaware har ännu en flagga, som grundar sig på den svenska.