Margaretalogen i Uddevalla

Margaretalogen i Uddevalla invigdes 1 september 2007 och har gradgivning för kvinnor i de tre första graderna.

Margaretalogen arbetar för att vårda svenskt kulturarv, främja vård av miljö och natur samt värna om medmänsklighet och laglydnad. Det gör vi genom våra gradgivningar, medlemsaktiviteter och via vår gåvofond som utdelas vid jämna födelsedagar med start på 5-årsdagen 1 september 2012.

Margareta Hvitfeldt föddes 5 november 1608 och har gett namn till Margaretalogen. Gårdarna Skjelbred och Sundsby ärvde Margareta redan som ung kvinna och medförde dessa i boet när hon 1635 gifte sig och tillsammans med sin man bosatte sig på gården Sundsby. Gården ligger på ön Mjörn nära Tjörn i Bohuslän. Makarna drev gårdarna med framgång men maken dog tidigt och Margareta miste även två av de tre barnen i tidig ålder medan sonen Ivar Dyre levde till 19 års ålder.

Efter den dagen levde Margareta i sorg och valde att donera medel till det som blev Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. Detta gjorde hon 16 november 1664 till minne av såväl sonen som sig själv. Margareta levde ytterligare 19 år under vilka hon fortsatte att driva sina vinstgivande egendomar på Mjörn. Många minnen av Margareta lever kvar den dag som i dag är. Denna driftiga och handlingskraftiga kvinna, Margareta Hvitfeldt, har lämnat sitt namn i arv till Margaretalogen i Uddevalla.

Kontakta gärna Margaretalogen via

Ordförande Susanne Aronsson Dekinnaird, tba.susanne@gmail.com, 0707 407300  eller  0523-700 75

Talman Kerstin Pålsson, kerstin.palsson@telia.com eller 0705 23 91 14

Gradgivning grad 3 Birgittagraden

Söndagen den 23 april genomförde Margaretalogen av Götiska Förbundet traditionell vårreception.

Det var sex damer som avancerade till grad tre, den s.k. Birgittagraden - som hämtat inspiration från Birgitta Birgersdotter, mer ihågkommen som Heliga Birgitta.

En av våra två svenska kvinnor som  är helgonförklarade. (den andra är Elisabeth Hesselblad)  Birgitta var en person som tog sig an utsatta kvinnor och på så vis arbetade med sociala frågor redan på 1300-talet.

Sammankomsten leddes av ordföranden Susanne Aronsson DeKinnard, Kungshamn

Recipiender var damer från olika platser i vårt område.

Yvonne Larsson, Dragsmark

Carina Jarnestål, Munkedal

Chayenne Röckner, Lysekil

Monica Bang Lindberg, Uddevalla

Susanne Johansson, Tanum

Cecilia Gustafsson, Göteborg (Uddevallabördig)

Talet vid dagens sammankomst hölls av Wiktoria Insulan, Lysekil - som talade om intressanta kvinnor i ett historiskt perspektiv.

På den efterföljande måltiden bjöds det på rökt lax på kavringbädd, het purjolöksoppa med bacon samt gräddbakelse med kaffe.

De nyfordna Birgittasystrarna tillsammans med Margaretalogens Ordförande.

Den grönfläckiga paddan

Margaretalogen har varje månad under 2014 sponsrat den grönfläckiga paddan som finns på Nordens Ark i Sotenäs kommun

Den grönfläckiga paddan är upptagen på röda listan CR (akut hotad art)

Margaretalogen finns med som fodervärd till