Kom och besök ett levande stycke stormaktstid, mitt i Göteborg, och hör samtidigt om svenska flaggans historia! Skansen Lejonet utgör tillsammans med Nya Älvsborgs fästning och Skansen Kronan de mest välbevarande delarna av den befästa 1600-talsstaden.

Guidade visningar

Både platsens och svenska flaggans historia sträcker sig tillbaks till 1200-talet och har många beröringspunkter.  Svenska Flaggans Museum visas endast för förbokade grupper om 10  - 45 personer, företrädesvis dagtid på vardagar, men det brukar alltid gå att hitta en tid som passar. Förutom museets avdelning visas också Skansen Lejonets tre våningar vid dessa tillfällen.

Skicka ett mail till info (a) flaggmuseum.se eller ring 0708-86 83 49 för gruppbokning.

Välkommen på besök...

En guidning tar uppemot en och en halv timme och det går utmärkt att avsluta med kaffe. Inifrån skansen ser vi också den plats vid Svingeln, där den danske kungen Christian IV nästan blev skjuten i samband med anfallet mot Gullbergs fäste 1612, då danskarna ”blevo liggande som skållade svin” efter att ha fått kokande lut över sig. Kung Christian kom emellertid undan med blotta förskräckelsen och kriget slutade faktiskt med att hela Göta Älvs mynning besattes av Danmark. Det kostade en miljon daler silvermynt att friköpa området, vilket är känt som Älvsborgs andra lösen. Men det är en annan historia – som vi i och för sig gärna berättar.

Utsikt mot gamla spinnhuset på Stampen

Observera att Erik Dahlberg konstruerade Skansen Lejonet så att den skulle vara så besvärlig som möjligt att forcera. Tillgänglighetsfaktorn är därför överlag låg, det krävs att man kan gå i trappor.

Trappa till 2 vån